V křesťanském myšlení je mezi spravedlností a milosrdenstvím určité napětí. Boží spravedlnost a spravedlnost lidská pak se vůbec nemusejí krýt. Evangelium nám zvěstuje, že Boží spravedlnost má v Ježíši Kristu jiný než justiční charakter. Bůh jako spravedlivý soudce v něm podává skrze kříž člověku záchrannou ruku. "Oblečte nové lidství," tj. vraťte se k Bohu. To on vás ospravedlňuje pouhou milostí, pouhou vírou, jak to na základě Pavlovy epištoly Římanům geniálně rozpoznal pod zorným úhlem učení svatého Augustina reformační otec Martin Luther: ",Kdo věří ve mne, živ bude,' říká Ježíš nejen svým učedníkům, ale nám všem. Jsme schopni zorat svůj úhor? Toť otázka, bez jejíhož zodpovězení vpravdě nic nejsme!" Jak říká Karl Rahner: "Bůh je současně milosrdný a spravedlivý," protože nás znovu a znovu přetváří ke svému obrazu, aby nás nakonec přemohl a tak oblékl do nového lidství.
Snažíme se, Pane, být spravedliví i milosrdní, ale často se nám to nedaří. Jen budeme-li méně spoléhat na sebe a více se nořit do tvé lásky, budeme s to zorat svůj úhor a staneme se hodni toho, abychom byli k tvému obrazu, k tvé spravedlnosti. Amen..